تبیان، دستیار زندگی
کسانی که با لحن ناامیدانه درباره سینما حرف می‌زنند، در واقع حال خودشان خوب نیست(نقل به مضمون).اینکه حال سینما خوب است یا نه، یک بحث است و اینکه شلوغ بودن سینما فلسطین در روزهای برگزاری جشنواره فیلم کوتاه را برهانی قاطع مبنی‌بر رونق سینما بدانیم، یک بحث دی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آداب احوالپرسی

سینما

معاون امور سینمایی در یکی از تازه‌ترین اظهاراتش از اینکه برخی می‌گویند حال سینما خوب نیست، ابراز گله‌مندی کرده و استقبال مردم از جشنواره فیلم کوتاه را نشانه پویایی سینما دانسته است.

به گفته شمقدری کسانی که با لحن ناامیدانه درباره سینما حرف می‌زنند، در واقع حال خودشان خوب نیست(نقل به مضمون).اینکه حال سینما خوب است یا نه، یک بحث است و اینکه شلوغ بودن سینما فلسطین در روزهای برگزاری جشنواره فیلم کوتاه را برهانی قاطع مبنی‌بر رونق سینما بدانیم، یک بحث دیگر.

استقبال تماشاگران از جشنواره تهران البته امیدوارکننده است ولی چگونه می‌توان آن را نشانه‌ای روشن بر پویایی سینما دانست. با این وضعیت فروش فیلم‌ها، این اختلافات تمام نشدنی میان اهالی سینما، این بی‌توجهی جشنواره‌های معتبر جهانی (و نه جشنواره‌های درجه چند) به فیلم‌های ایرانی و انبوهی از مشکلات دیگر، چگونه می‌توان گفت حال سینما خوب است؟

کاش اینگونه باشد که این آرزوی هر فردی است که دلش برای سینمای ایران می‌تپد. فقط نمی‌دانیم چرا تمام شواهد و مستندات از اتفاق دیگری حکایت دارند.

در هیچ جای دنیا استقبال از جشنواره‌ای که فیلم کوتاه نشان می‌دهد را دلیل بر رونق، پویایی و نشاط سینما نمی‌دانند. هرچند این استقبال می‌تواند یکی از نشانه‌های چنین رویکردی باشد، منتها وقتی بقیه نشانه‌ها حکایت از وضعیت دیگری دارند، خیلی نمی‌توان به چنین مسئله‌ای خوشبین بود که این یکی از صفات مهم مدیران سینمایی کشور است.

آنها یا زیادی خوشبین هستند یا از اتفاقاتی خبر دارند که ما بی‌خبریم که اگر اینگونه است کاش ما را هم مطلع می‌کردند. شاید آن وقت چنان‌که شمقدری می‌گوید بدحالی خودمان را به سینمای ایران تعمیم نمی‌دادیم. اینگونه که معاون امور سینمایی تأکید دارد، حال سینمای ایران بسیار خوب است.

کاش اینگونه باشد که این آرزوی هر فردی است که دلش برای سینمای ایران می‌تپد. فقط نمی‌دانیم چرا تمام شواهد و مستندات از اتفاق دیگری حکایت دارند. شاید هم اینکه سینمای ایران توانسته با وجود تمام بحران‌ها همچنان سرپا بماند،

نشانه موفقیت ارزیابی می‌شود ولی انگار باید بیش از هر چیز شلوغی سینما فلسطین را در روزهای برگزاری جشنواره تهران ملاک قرار داد. می‌گویند در اختتامیه این جشنواره استقبال چنان گسترده بوده که عده‌ای به ناچار سرپا مراسم را دنبال کرده‌اند.با منطق و استدلال معاون امور سینمایی این هم یک نشانه آشکار از پویایی و نشاط سینمای ایران است. گویی ما زیادی و بیهوده نگرانیم.

معیارهایمان برای سنجش و موفقیت اشتباه است و کلا انگار یک چیزی این وسط درست کار نمی‌کند، شاید هم داریم درباره 2 سینمای متفاوت و متمایز حرف می‌زنیم، وگرنه نمی‌شود این میزان اختلاف نظر درباره آنچه به عینه قابل مشاهده است وجود داشته باشد.حال سینما وقتی خوب است که حال سینماگران خوب باشد. در شرایط فعلی اما حال مدیران سینمایی از همه بهتر به نظر می‌رسد.

سعید مروتی/ همشهری

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی